Categorieën

Archief

17 en 18 juni

Woensdag 17 juni 2009

Vandaag doen we het zuidelijk rondje van Yellowstone park. Het weer is goed, het zonnetje schijnt. Het blijkt een drukke dag in het park. Het is zelfs zo nu en dan filerijden. Je kunt ook precies zien wanneer er iets van wild is te bespeuren. Langs de kant van de weg staan de auto’s en mensen houden hun fototoestel in de aanslag om de dieren op de plaat vast te leggen.

100_4832

Het is in ieder geval bisondag. We zien grote kudde’s. In totaal zijn het zeker honderd buffolo’s die we zien, van groot tot klein. Het is zelfs al zo ver dat er niet eens meer wordt gereageerd op een uitroep van: daar lopen een paar buffalo’s. De elk spotten we vandaag diverse keren. Het is een prachtig gezicht zoals zo’n beest loopt, heel sierlijk. Het uiteindelijke doel van vandaag is om The Old Faithfull te zien. Dat is een geiser die om de 90 minuten een waterstraal puit van ongeveer 20 meter hoog. Onderweg daarheen komen we verschillende plekken tegen waar het door magma verwarmde water aan de oppervlakte komt. Zo zie we modderpoelen waar hete stoom door omhoog borrelt, poelen met kristalhelderwater van 100 Gr Celsius maar ook kleine geisers. Alles is even indrukwekkend. Het weer valt vandaag heel erg mee. We hebben lange broeken aangetrokken, een trui extra meegenomen maar dat blijkt allemaal niet nodig. Het is zonnig en best warm.

Nadat we de Old Faithfull hebben bezocht en hebben zien spuiten vertrekken we weer richting het hotel. We rijden langs het Yellowstone Lake. Uit de documentatie blijkt dat dat meer ‘swinters bevriest en pas eind mei of begin juni ijsvrij is. Als we dus iets eerder waren geweest hadden we nog ijs op het meer zien liggen.

Als we bij het laatste stukje van de zuidelijke route zijn aangekomen zien we borden die verwijzen naar de Upper en de Lower Falls. We gaan kijken bij de Lower Falls. We moeten eerst via een pad een heel eind afdalen naar de rivier. Tijdens de afdaling haken de vrouwen al af. Ze bedenken zich waarschijnlijk dat ze ook weer naar boven moeten. Wim en Fer lopen wel helemaal naar beneden en zien daar de lower falls. Het is een waterval van 100 meter. Een heel indrukwekkende waterval die met veel geweld en kabaal naar benedenstort in de Yellowstone Grand Canyon..

Als de mannen van de klim naar boven zijn bijgekomen rijden we terug naar het hotel. Het is acht uur als we daar aankomen en daarom besluiten we maar direct te gaan eten bij een restaurantje in het plaatsje. Ze schenken er geen alcohol maar het eten is goed. Als we om half tien op de kamer komen ploffen we moe maar voldaan op bed. Morgen de noordelijke route van het park . . . .

Donderdag 18 juni 2009

Vandaag staat het noordelijke deel van Yellowstone Park op het programma. Na het ontbijt gaan we eerst naar het postkantoor en de supermark voor postzegels en wat te eten voor onderweg. Als we tegen 10 uur het park op rijden zien we al snel een roofvogel op zijn nest zitten. Het verkeer stroopt op als er iets te zien is en een parkranger zorgt er voor dat iedereen verder rijdt en niet stil gaat staan op de weg. Het weer klaart wat op en de zon begint te schijnen. Als we verder rijden zien we links van de weg een Bull Elk lopen. We gooien de auto aan de kant en gaan er vlug heen. Al snel is het een drukte van je welste aan de kant want iedereen wil zo’n mooi dier met zo’n gewei graag zien. We kunnen heel dichtbij de bull komen ondanks dat hij zich verstopt in het bos.

Als we verder rijden komen we bij Roaring Mountain. Een berg die constant stoom laat opsteigen uit het diepste van de aarde. We bezoeken ook Mommoth Hotspring Terraces waar we weer andere wonderen van de natuur bekijken.

Wat kilometers verder zien we mensen in de berm staan. Er blijkt een zwart e beer gesignaleerd e zijn. Natuurlijk gaan we er op af en staan even later te kijken hoe een jonge zwarte beer van het verse gras aan het eten is. Het is imposant om te zien zeker als we niet veel later een foto van zo’n dier van heel dichtbij kunnen maken. We beseffen ons maar al te goed dat we veel geluk hebben om zoveel dieren te zien. Van een bison of elk kijken we al niet meer op en vinden het niet prettig als anderen voor het fotograferen van een bison het verkeer ophouden (was dit niet de Wet van Gossen?}.

Onderweg naar de Tower Fall watervallen bezoeken we eerst de resten van een versteende boom uit het prehistorisch tijdperk. Als je bedenkt hoe oud zo iets is.. . . De Twoer Fall watervallen zijn heel mooi om te zien maar helaas kun je niet zo heel dichtbij komen waardoor we niet zulke mooie foto’s kunnen maken.

De noordelijke route is duidelijk korter waardoor we niet zo heel laat terug zijn bij het hotel. Om half vijf stappen we uit de auto. De vrouwen willen nog even gaan shoppen terwijl de mannen aan een biertje toe zijn.